Zvezdniki kot kreativni direktorji: ko moda postane igra vpliva
V zadnjih letih se modni svet vse pogosteje obrača k znanim obrazom, ne več le kot modelom kampanj, temveč kot vodjem ustvarjalnega pogona velikih hiš.
V zadnjih letih se modni svet vse pogosteje obrača k znanim obrazom, ne več le kot modelom kampanj, temveč kot vodjem ustvarjalnega pogona velikih hiš. Kreativni direktorji danes niso nujno več ljudje, ki so študirali oblikovanje, risali kroje in desetletja delali v ateljejih. Pogosto so to svetovno znane osebnosti, ki s seboj prinesejo nekaj drugega.Vpliv, doseg in občutek za kulturo trenutka. A ravno to odpira vprašanje: ali gre za genialen premik v smeri sodobne mode ali za razvrednotenje poklica, za katerega nekateri garajo vse življenje?
Pharrell Williams in nova era Louis Vuittona
Najbolj odmeven primer je nedvomno Pharrell Williams, ki je leta 2023 prevzel vlogo Men’s Creative Director pri Louis Vuittonu. Čeprav ni formalno izobražen modni oblikovalec, so ga pri znamki opisali kot vizionarja, ki zna premostiti svetove glasbe, umetnosti in mode. Njegov prihod je zaznamoval novo poglavje za Louis Vuitton, hišo, ki se zaveda, da moda danes ni več le vprašanje krojev, temveč kulturnega vpliva. Pharrell v intervjuju ni skrival, da se ne vidi kot klasičen oblikovalec, temveč kot umetnik, ki “povezuje svetove”. In ravno v tem so ga pri Vuittonu prepoznali, kot človeka, ki lahko blagovno znamko naredi relevantno v popkulturi.
Ko marketing sreča kreativnost
Louis Vuitton ni osamljen primer. Modni velikani vse bolj spoznavajo, da je pozornost nova valuta. Imenovanje slavne osebnosti za kreativnega direktorja prinese takojšnjo globalno medijsko izpostavljenost in milijone objav na družbenih omrežjih. Moda se je združila z vplivom, in to dobesedno. Zvezdniki niso več le obrazi kampanj, temveč strateški partnerji znamk, ki vedo, kako ustvariti viralnost in trend.
Od Jadena Smitha do Kendall Jenner
Podoben primer je Jaden Smith, ki je letos postal prvi moški kreativni direktor pri Christian Louboutinu. Čeprav ni izšolan oblikovalec, ga mnogi vidijo kot glas mlajše generacije in simbol svobode izražanja. Sodelovanja z blagovnimi znamkami, lastna modna linija in aktivizem so mu tlakovali pot do pozicije, ki je bila nekoč rezervirana za izkušene profesionalce.
Med bolj odmevnimi imenovanji zadnjih let je tudi Kendall Jenner, ki je postala kreativna direktorica pri luksuznem spletnem trgovcu FWRD. Tudi Molly-Mae Hague, zvezdnica resničnostnega šova Love Island, je zasedla enako vlogo pri Pretty Little Thing. Še SZA in A$AP Rocky sta prejela priložnosti kot umetniška direktorja pri različnih modnih znamkah. Vsem je skupno eno, moč vpliva.
Dvorezen meč
A to, kar prinaša svežino, prinaša tudi odpor. Profesionalni oblikovalci opozarjajo, da se s tem izniči pomen znanja in obrti. Leta študija, vajeništva in tehničnega dela v ateljejih se zamenjajo z všečki in viralnostjo. V zakulisju pa pogosto delo vseeno opravljajo anonimni oblikovalci, medtem ko zvezdniki stojijo v ospredju.
Kritiki pravijo, da gre za marketinški manever, s katerim modne hiše kupujejo pozornost, ne pa kakovosti. Drugi spettrdijo, da je moda vedno bila odsev družbe, in če danes živimo v času, kjer popkultura narekuje trende, potem je ta sprememba logična.
Kaj pomeni biti oblikovalec danes?
Vloga kreativnega direktorja se je skozi leta močno spremenila. Ni več le vodja ateljeja, temveč strateg blagovne znamke, kulturni pripovedovalec in ustvarjalec zgodbe, ki mora razumeti digitalni svet, trende, družbena gibanja in vizualno komunikacijo. V tem kontekstu se zdi logično, da zvezdniki, ki obvladajo te plasti sodobne kulture, dobijo sedež za mizo.
Toda ta trend prinaša tudi pomembno lekcijo: prihodnost mode bo zahtevala več kot le znanje risanja. Mladi oblikovalci bodo morali obvladati pripovedovanje, gradnjo osebne znamke, poznavanje družbenih medijev in razumevanje kulturnega konteksta. Kreativnost bo postala mešanica umetnosti, komunikacije in vpliva.
Kultura ali komercialnost?
Kjer se nekoč ločnici med umetnostjo in marketingom nista smeli dotakniti, danes stoji most. Zvezdniki, ki prevzemajo krmilo modnih hiš, vnašajo novo dinamiko – pa če nam je to všeč ali ne. Za ene so to “instant geniji”, za druge pa odsev sodobnega časa, kjer vpliv šteje skoraj toliko kot znanje.
Morda je odgovor nekje vmes.
Moda je vedno bila zgodba o času, v katerem živimo – in danes ta čas pripada tistim, ki znajo ustvarjati ne le oblačila, ampak občutek, da nekaj moramo imeti.